30

ابلاغ دستورالعمل نحوه تعیین حقوق و مزایای سال 1397 دهیاران

انتصاب معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزيرکشور
01-07-1396
معرفی روستا
07-03-1397

ابلاغ دستورالعمل نحوه تعیین حقوق و مزایای سال 1397 دهیاران

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در اجرای مفاد آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور (مصوب1383 هیأت وزیران) و بخشنامه شماره 2364 مورخ 23/01/1397 وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستورالعمل نحوه تعیین حقوق و مزایای دهیاران در سال جاری از سوی رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور، دکتر سعید‌رضا جندقیان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: به‌منظور ساماندهی و انتظام‌بخشی به نحوه محاسبه و پرداخت حقوق و مزایای دهیاران (اعم از تمام‌وقت و پاره‌وقت) و ایجاد وحدت رویه در این‌خصوص، دستورالعمل نحوه تعیین حقوق و مزایای دهیاران در 20 ماده و دو تبصره به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.

وی افزود: بر اساس ماده یک این دستورالعمل، حقوق مبنای دهیاران برای دهیاری‌های درجه 1 تا 6 در بدو به‌کارگیری به میزان حداقل مزد مصوب شورای‌عالی کار در هر سال تعیین می‌شود که این رقم، برای دهیاران تمام‌وقت، در سال جاری روزانه به میزان 370423ریال (سی‌صد و هفتاد هزار و چهار صد و بیست و سه ریال) تعیین شده است و در صورتی‌که یک‌سال از خدمت دهیار گذشته‌ باشد، روزانه یک پایه به مبلغ فوق‌الذکر اضافه خواهد شد.

وی همچنین از اتفاق خوبی که در سال جاری به‌منظور ارج نهادن به سوابق تجربی دهیارانی که بیش از دو سال از سابقه فعالیت آن‌ها در سمت دهیار می‌گذرد خبر داد و اظهار داشت: دهیاران عزیز (با سابقه بیش از دو سال)، علاوه بر یک حقوق پایه، به ازای هر سال سابقه خدمت در دهیاری، از افزایش سنواتی معادل دو درصد (2%) حقوق مبنای سال جاری برخوردار خواهند شد.

جندقیان، مصوبات شورای‌عالی کار را در زمینه میزان کمک هزینه عایله‌مندی و کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار ملاک عمل برای پرداخت به دهیاری‌ها دانست و تصریح کرد: کمک هزینه مسکن نیز بر اساس بخشنامه ابلاغی قابل پرداخت می‌باشد.

وی افزود: به کلیه دهیاران کشور فوق‌العاده‌ای تحت عنوان «فوق‌العاده شغل» بر اساس مدارک تحصیلی دهیاران تعلق خواهد گرفت که این رقم در مورد دهیاران با تحصیلات فوق دیپلم به میزان 5 درصد حقوق مبنا، دهیاران با مدرک لیسانس 10 درصد و در مورد دهیاران با مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر، به میزان 15 درصد حقوق مبنا خواهد بود و همچنین فوق‌العاده‌ای بر اساس درجه دهیاری‌، تحت عنوان «مزایای سرپرستی» پرداخت می‌شود که این رقم در دهیاری‌های با درجه یک و دو به میزان 10 درصد حقوق مبنا، در دهیاری‌های درجه سه و چهار20 درصد و در دهیاری‌های درجه پنج و شش به میزان 30 درصد حقوق مبنا تعیین شده است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه با اشاره به ماده (11) دستورالعمل نحوه تعیین حقوق و مزایای دهیاران، تشریح نمود: حسب شاخص‌های کارایی، به دهیاران واجد شرایط فوق‌العاده‌ای تحت عنوان «فوق‌العاده کار‌آیی» متناسب با درآمد دهیاری، میزان کارایی و بهره‌وری دهیار و اجرای عملیات عمرانی دهیاری پرداخت خواهد شد.

جندقیان افزود: شاخص‌هایی که در این دستورالعمل برای پرداخت فوق‌العاده کارآیی پیش‌بینی شده، ارزیابی عملکرد دهیاری‌ها و پیشرفت عملیات عمرانی می‌باشد. چنان‌چه دهیاری بر اساس شاخص‌های مندرج در نظامنامه ارزیابی عملکرد دهیاری‌ها (ابلاغی از سوی دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) جزء 10% از دهیاری‌های استان که حایز بالاترین امتیاز شده‌اند، باشد با اخذ تأییدیة دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ذی‌ربط، دهیار مربوطه از فوق‌العاده کارآیی، به میزان حداکثر 10% حقوق مبنای ماهیانه که به صورت سالیانه محاسبه و در پایان سال مالی قابل پرداخت می‌باشد، برخوردار خواهد شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به تغییرات صورت گرفته جهت پرداخت فوق‌العاده عمران به دهیاران افزود: چنانچه عملیات عمرانی در طول یک سال و در دوره خدمت دهیار در این سمت، طبق برنامه‌های مصوب و در قالب بودجه مصوب انجام شده‌باشد براساس اعتبارات دهیاری و درصد فوق‌العاده عمران تعیین شده به میزان جدول مندرج در این ماده (که با لحاظ درجه دهیاری تعیین شده‌است)، قابل پرداخت می‌باشد. وی تأکید نمود در هر صورت فوق‌العاده عمران سالانه دهیار نباید از سه برابر مجموع حقوق مبنای سالانه او بیشتر باشد.

از دیگر تغییراتی که جندقیان در خصوص نحوه پرداخت حقوق و مزایای دهیاران برای سال 97 به آن اشاره کرد بهره‌مندی دهیاران ازمبلغی با عنوان افزایش سنواتی بود.

وی یادآور شد: بر این اساس دهیاری مکلف است در صورت رضایت دهیار، همه ماهه معادل (5%) حقوق موضوع ماده یک این آیین‌نامه را از حقوق دهیار کسر و با افزودن معادل آن از بودجه دهیاری، مجموع آن را در حساب سپرده خاصی به نام دهیاری نزد بانکی که دهیاری در آن دارای حساب است واریز نماید تا پس از پایان تصدی سمت دهیار در آن دهیاری، اصل و سود متعلقه به وی پرداخت گردد.

وی در مورد سایر مزایای پیش‌بینی نشده در این دستورالعمل افزود: قوانین و مقررات مندرج در قانون کار و تامین اجتماعی ملاک عمل برای دهیاری‌ها خواهد بود.

جندقیان تأکید نمود: اجرای صحیح این دستورالعمل و نظارت کامل بر آن بر عهده معاونین عمرانی استانداری‌های کشور می‌باشد.